20 November 2011

Followers or Reader?

Assalamualaikum semua :)
Mulakan bacaan entry ini dengan Bismillahirrahmanirrahim :>




First, like page FM31
Second, like THIS PHOTO
Thanks :)

Tolong like picture for Kihah eh. Dah like, tekan butang share, if you don't minds. Hehehe. Sebelum pukul 6 PM ni. Terima Kasih daun keladi. Lain kali, share sekali. Hahahaha :)

Okay, berbalik kepada tajuk di atas. Kalau korang, korang choose yang mana? Followers or reader? Mesti korang amik Followers kan? Ala comeycomey. Jangan nak tipu. Hahahha. *Jokes


Kihah rasa, banyak bloggers yang mementingkan Followers daripada Readers. No No No. Korang sebenarnya SALAH.  Kalau followers berjuta-juta, tapi, bila korang buat entry hanya seratus dua sahaja yang baca. Mana perginya followers yang berjutta-juta yang lain tu?

Antara faktornya ialah, kebanyakan orang yang follow blog kau orang ialah orang yang disuruh/dipaksa. Maksud? Kalau korang check shoutbox korang, korang akan tengok, mesti ada bloggers yang tulis "Done Follow you, Follow me Back" atau yang sama maksud dengannya.Tanpa rasa segan silu, korang pun terjah blog dia dan follow dia. Hahaha.

Tapikan, kadang-kdang, ada sesetengah bloggers yang hanya tulis "Done Follow you, Follow me Back" atau yang sama maksud dengannya di shoutbox korang. Padahal, dia tak follow pun blog kau orang. Hahaha. Kesian kat korang kena tipu. Ish Ish Ish. Tak patut. EH. Ada juga orang yang tak berperangai macam tu. kata "Done Follow you, Follow me Back" dan, dia memang tak tipu. dia follow korang. LOL Paham?

Kihah tahu, banyaaaak bloggers yang perangai dia macam tu. Jadi, jangan amalkan eh. Kesian kat orang lain.

Bukannya semua orang perangai macm tu. Ada juga bloggers yang pentingkan READERS daripada followers. Yeah. Banyak sangat. Walaupun blog diorang hanya ada 100 followers, tapi, kalau dia update sesuatu entry,  120 orang yang baca. Yeah.

20? Darimana datang 20 orang tu? 20 tu ialah orang yang tak da blog. Tapi, dia selalu baca blog kawan tu. Bagus :) Dan, ramai yang tak tahu kedatangannya ke blog itu :) Good Reader 

Jadi, korang pilih mana? Readers or Followers? Saya hanya memberi PENDAPAT Saya. Tak semua blogger yang berperangai macam atas tu. Ada yang baik. Maaf kalau ada yang terasa ye :D Jom join GA. Ada hadiah tambahan!

10 comments:

  1. btol 2...
    sy skg 100% la!!!:)
    sy nk jgak readers yg rmai...huhu...:(

    ReplyDelete
  2. Saya pilih readers ! Penat-2 saya kerah idea nak buat entry tapi readers sikit jee yang baca D: heee

    ReplyDelete
  3. @Ran Orkid Hahaha. Awak kena pandai promote blog awak. Blogwalking, join groups2 kat facebook. hehe

    ReplyDelete
  4. saya kadang2 ade tulis kat shoutbox orang "Done Follow you, Follow me back! tapi saya tak tipu..

    ReplyDelete
  5. betul stju skli ;)
    tp skrg rmai yg ble dye follow kte,then suruh kte follow dye balik

    ReplyDelete
  6. reader. support for good reader. anyway, sudi2 la singgah my site :)

    ReplyDelete
  7. Hehe mesti lah readers. Kalau setakat follow je tak baca what for kan :) hmm

    ReplyDelete
  8. mestilah READERS :)

    ReplyDelete
  9. klau grup blog kt fb..sy ade sruh org follow sy..tp diorang xfollow p0m ..diorang juz tngglkan link blog diorang..
    tkp0m kt komen grup tuh..sy tngglkan link blog sy..sblum tu..sy dah follow smua blog org yg ltk link kt komen tu..tp diorang xfollow p0m..hurm.. kjam btul la...hurmm..nseb2

    ReplyDelete
  10. Kalau Nurrul lebih prefer kepada reader yg setia.. Sy kalau boleh nak buang aje widget follower. hehe..

    ReplyDelete

Your words defines you