16 July 2012

Pelajar di Benarkan Membawa Telefon Bimbit ke Sekolah

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة | Salam Sejahtera





"PUTRAJAYA: Pelajar akan dibenarkan untuk membawa telefon bimbit dan IT gajet ke sekolah mulai tahun depan selepas undang-undang dan peraturan-peraturan di bawah Akta Pendidikan 1996 dipinda, kata Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong.

Beliau berkata hari ini bahawa apa-apa perubahan yang perlu dibuat untuk menggalakkan pendidik dan pelajar untuk menggunakan teknologi maklumat di abad ke-21.

Beliau berkata langkah itu adalah selaras dengan langkah untuk melaksanakan pengajaran maya dan program pembelajaran Kementerian Pelajaran - "1Bestari" - di seluruh negara.

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Kementerian Pelajaran, penemuan awal telah menunjukkan pandangan yang berbeza-beza dari pihak-pihak yang berkepentingan seperti pengetua, guru, ibu bapa dan pelajar.

"Apabila 1Bestari di tempat, anda akan mendapat free wifi. Kami ingin memberikan persekitaran pembelajaran maya supaya pelajar boleh menggunakan alat mereka untuk belajar dan melakukan semakan mereka.

"Dunia sama sekali berbeza kini. Ini adalah trend. Kita tidak boleh berhenti itu, "katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa disiplin pelajar di Putrajaya.

Pada masa ini (2012), pelajar tidak dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah.

Dr Wee juga menjemput orang ramai untuk menyuarakan pandangan dan pendapat mereka melalui akaun rasmi Kementerian Pelajaran Twitter @ 1KemPelajaran.

Dr Wee berkata draf pindaan itu akan dikemukakan kepada Jabatan Peguam Negara dalam masa seminggu, dan bahawa "ketat" garis panduan mengenai penggunaan peralatan elektronik di sekolah akan ditubuhkan oleh Kementerian Pelajaran.

"Proses pengajaran dan pembelajaran tidak perlu terganggu. Garis panduan ini akan menggariskan bagaimana kita membenarkan dan apabila kita membenarkan pelajar untuk menggunakan alat, "katanya.

Beliau menambah satu lagi faktor yang datang ke dalam gambar adalah keselamatan pelajar, kerana ibu bapa ingin menggunakan telefon bimbit untuk menghubungi anak-anak mereka selepas sekolah.

Dalam perkembangan lain, Dr Wee berkata langkah-langkah yang akan diambil untuk menangani isu kehamilan remaja di kalangan pelajar sekolah dengan kerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Kementerian Pembangunan.

Menurut Wee, terdapat 18,000 remaja hamil yang di bawah umur 19 tahun dan 25% adalah belum berkahwin.

Beliau berkata perubahan akan dibuat supaya sekolah mempunyai hak untuk menghantar pelajar perempuan untuk pemeriksaan perubatan di hospital-hospital mereka harus mengesan sebarang tanda-tanda kehamilan.

Beliau berkata ponteng kekal masalah disiplin utama di kalangan pelajar sekolah dan ada juga cadangan untuk mempunyai kaedah-kaedah untuk mencegah jenayah siber." - Petikan daripada The Star 16 Julai 2012
P/S Kepada para pelajar, belajar bersungguh-sungguh. Tengoklah, orang lain dah berusaha untuk anda berjaya. Anda pulak, belajar leklok. Jangan Menyalah gunakan kemudahan ini ye.

Oh Em jay! biar betul?!!!!!!!! Yeayyyyyyyyyyyyyyy! :D hehehehe. Terkejut gak balik tusion tadi semuanya cakap pasal ni. Rupa-rupanya keluar berita kat TV3. Huyyo :D So, Apa pendapat korang. Okay ke tak ? Bagi kihah okay je. hehehe

Btw, wish me luck for trial UPSR next week. Jarang online dah. hehehehe.
P/S minta tolong VOTE UNTUK KIHAH DI SINI 

7 comments:

  1. Yeah, tadi ada dlm berita. awesome la, buat kenduri la mcm ni.

    ReplyDelete
  2. @Nur Adilla Shahirah amboii. kemain seronok. nanti ditarik balik, baling telur pula kat tv. hehe

    ReplyDelete
  3. syok la budak-budak sekolah sekarang ye, he3...

    ReplyDelete
  4. mana relevan bawak telefon ke sekolah..makin byk masalah sosial...

    ReplyDelete
  5. yeah bestnyer.. Anyway, all the best for ur trial.. :D

    ReplyDelete
  6. Minta izin untuk share kat pesbuk and twittar. haha. :)

    ReplyDelete

Your words defines you